Artikel: Personeel op afstand werkt? Verander de manier waarop u ze beheert

Personeel op afstand werkt? Verander de manier waarop u ze beheert
Een ingrijpende verandering
Toen de pandemie ervoor zorgde dat mensen bijna van de ene op de andere dag moesten overstappen van werken op kantoor naar thuiswerken, had niemand veel tijd om zich voor te bereiden.
De eerste paar weken ging het vooral om overleven, en voor sommigen is die mentaliteit gebleven.
Maar het feit dat werknemers niet op kantoor maar in de keuken of studeerkamer werken, brengt voor iedereen nieuwe uitdagingen met zich mee.
Nu, ruim een jaar na de start van deze transitie, is het voor bedrijven tijd om na te denken over veranderingen in de manier waarop zij hun personeel aansturen.
Dezelfde mensen, andere situatie
Want hoewel ze nog steeds dezelfde mensen zijn met dezelfde vaardigheden en persoonlijkheid, zijn hun omstandigheden enorm veranderd, zowel professioneel als persoonlijk.
Hoewel het misschien een verrassing was en niet iedereen het leuk vindt, biedt thuiswerken grote voordelen waar werkgevers van kunnen genieten.
Ook als we terugkijken naar de geschiedenis, kunnen we hier enkele lessen uit trekken.
In 2009 IBM besloot over te stappen op thuiswerken, een stap die ertoe leidde dat 40 procent van de 380.000 medewerkers niet meer op kantoor werkte.
Tien jaar later veranderde het bedrijf dit echter, in de veronderstelling dat het personeel flexibeler en innovatiever zou worden als iedereen weer op dezelfde plek zou werken.
Sterker nog, ze werden minder productief en werkten minder uren.
Werk aan het verwelkomen van het nieuwe normaal
Je kunt je voorstellen dat bazen wantrouwend staan tegenover thuiswerken, vooral als het gaat om mensen die gewend zijn om lange uren achter hun bureau te zitten.
Maar het is aan deze bazen om van thuiswerken een succes te maken. Er zijn een paar eenvoudige stappen om dat te bereiken.
Zorg ervoor dat er duidelijke verwachtingen zijn voor thuiswerkers en dat er een cultuur heerst van openheid en eerlijkheid als het gaat om communicatie.
Zorg ervoor dat je ze regelmatig belt, zodat ze op de hoogte blijven en het gevoel krijgen dat ze erbij betrokken zijn.
Video- en spraakgesprekken zijn ook belangrijk: het zou gevaarlijk zijn om je altijd te verschuilen achter e-mails waarin de toon en bezorgdheid moeilijk te peilen zijn.
Het belang van communicatie kan niet genoeg worden benadrukt. Nu zoveel kantoren gesloten zijn of met een verminderde capaciteit werken, kun je niet langer even snel naar iemands bureau glippen of in zijn of haar oor fluisteren als je ergens niet zeker van bent.
Op de een of andere manier moet die faciliteit virtueel worden nagebouwd.
Aanwezig in lichaam in plaats van geest
Als de pandemie ons iets heeft geleerd, is het wel dat de aanwezigheid van iemand op kantoor geen garantie biedt voor productiviteit.
Gezicht laten zien is niet hetzelfde als potentieel tonen.
Als leidinggevenden in dit nieuwe off-site tijdperk écht het beste uit hun personeel willen halen, moeten ze stoppen met het aansturen van hun personeel alsof ze op kantoor zijn.