
Hoe lockdown de buurt van 20 minuten zou kunnen veranderen van visie naar realiteit
Het klonk allemaal goed in theorie
Mogelijk heeft u in de loop der jaren wel eens van de term ‘de 20-minutenwijk’ gehoord.
Het is een vrij eenvoudig concept: alles wat een gemeenschap ooit nodig zou kunnen hebben, is binnen een korte reis bereikbaar.
Van essentiële transportverbindingen tot de openbare diensten waar we allemaal gebruik van maken, het ging om het verbeteren van gelijkheid en het investeren in ruimtes die voorheen, soms tientallen jaren lang, waren verwaarloosd.
Simpel gezegd: de dingen die we allemaal handig vinden, kwamen binnenkort dichterbij.
Maar zoals met alles duurde het een tijdje voordat deze indrukwekkende visioenen werkelijkheid werden.
Hulp kwam in een onverwachte vorm
Dus wat is er beter om de zaken te bespoedigen dan een pandemie die, op last van de overheid, tientallen miljoenen mensen dwingt om zo dicht mogelijk bij huis te blijven?
Kantoorwerkers kenden in vorige levens de omgeving van hun werkplek vrij goed: ze wisten waar de beste koffiezaak was, waar het goedkoopste biertje te krijgen was en wat de mooiste route was voor een lunchwandeling om even helemaal tot rust te komen.
Vaak brachten werknemers zoveel tijd op kantoor door dat ze veel meer wisten over het desbetreffende stadsdeel dan over het stadsdeel waar ze woonden.
Nu hebben we de kans om dat allemaal te veranderen.
Zelfs als de normaliteit terugkeert, zal het niet hetzelfde zijn
Mensen zullen uiteindelijk misschien wel weer naar kantoor gaan, maar niet in dezelfde mate. Thuiswerken is een blijvertje, en dat zou de investeringen in 20-minuten-programma's in de gemeenschap moeten versnellen.
De vraag zal dat stimuleren. Steeds meer mensen zullen bijna al hun tijd op korte loopafstand van hun huis doorbrengen en zullen daarom meer in hun omgeving willen hebben.
Betere winkels, schonere en stijlvollere vervoersalternatieven, mooiere groene ruimtes en meer horeca behoren allemaal tot de agendapunten.
Dat zou ook een positieve invloed kunnen hebben op het milieu en de economie. Er zou dus genoeg motivatie moeten zijn voor de besluitvormers om zich ermee te bemoeien.
Grijp de kans
Het is nu tijd om dat te doen.
Thuiswerkers zijn voortdurend bezig hun eigen werkplekken te verbeteren om hun bureau comfortabeler te maken. Ze hebben veel tijd en geld gestoken in het aanpassen van kamers die voorheen alleen voor gasten waren en waar veel rommel stond.
Je hebt jouw steentje bijgedragen.
Nu is het tijd dat gemeenteraden en de overheid zich ook inzetten voor de directe leefomgeving waarin we steeds meer leven.
Wat het thuiskantoor betreft is de 20-secondenwijk aangepakt.
Het is tijd voor het 20-minuten equivalent om te vliegen!